Mleko – pić czy nie pić?

0
72

Specjaliści i badacze twierdzą, że wypita na śniadanie szklanka mleka zmniejsza łaknienie w obiad. Mleko dostarcza naszemu organizmowi bardzo dużo składników odżywczych w stosunku do ilości energii, jakie zawiera. Właśnie, dlatego na nasze śniadanie powinniśmy jeść dużo nabiału. Mleko to przede wszystkim lekko strawne białko, jest ono do tego bardzo sycące. W mleku jest tez sporo witaminy A, D, E i kilku z grupy, B. Mleko to także spora ilość pierwiastków, ale także łatwo przyswajalnego wapnia. Jeśli za mało go dostarczamy naszemu organizmowi to zaczyna on pobierać wapń z kości. Dlatego by zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na wapń powinno się wypić dwie szklanki mleka dziennie. Najbardziej opłaca się kupować mleko z zawartością tłuszczu wynoszącą dwa procent, ponieważ zawiera ono wtedy witaminy, które ułatwiają przyswajanie białka. Mleko 3, 2 % najlepiej zostawić dla dzieci, mam w ciąży i osób w podeszłym wieku. Mleko UHT jest bardziej trwałe, ale za to w jego skaldzie nie ma cennych szczepów bakterii. Ale są osoby nieprzepadające za mlekiem. Powinny one sięgać po przetwory o obniżonej zawartości tłuszczu, ale nie beztłuszczowych. Warto sięgać po jogurty naturalne gdyż nie ma w nich konserwantów i cukru a jest dużo wapnia. Warto też wiedzieć, że kefir ma mniej wapnia niż jogurt. Fermentowane produkty mleczne SA lepiej trawione niż słodkie mleko. Ich zaletą jest także korzystny wpływ na przewód pokarmowy. Najbardziej cenne SA jogurty z probiotykami. Bardzo dużo Wania dostarcza mleko zsiadłe i serwatka. Jeśli chodzi o biały ser to trzeba go traktować, jako źródło białka, ale wapnia jest w nim nie wiele w porównaniu z innymi produktami. Najwięcej wapnia spośród serów zawierają te żółte, ale są za to kaloryczne. Jeśli lubisz mleko kozie to dostarcza ono więcej cennych substancji niż te od krowy. Smacznym i urozmaiconym dodatkiem do śniadania SA jajka. Osoby zdrowe mogą je jeść byle nie przesadzać. Jeśli jednak masz wysoki poziom cholesterolu lub jesteś na diecie wątrobowej to powinieneś zjadać nie więcej jak 1-2 jajka na tydzień.
Jajka ugotowane na miękko są lżej strawne niż te ugotowane na twardo. Należy tez pamiętać, że lepiej trawione jest białko niż żółtko. Jajka zakwaszają organizm, więc warto je jeść z warzywami np. jajecznicę ze szczypiorkiem.